Holistyczne podejście do dobrego samopoczucia i uzdrawiania

Cel dobrego samopoczucia i uzdrowienia - Ushta

Ushta to stan istnienia, w którym ciało, umysł i duch znajdują się w stanie dobrego samopoczucia i spokoju (armaiti a u Chińczyjów yin i yang). Celem życia w zaratusztrianizmie jest osiągnięcie ushta. Zdrowy duch (mainyu) i umysł (człowiek) w zdrowym ciele (tan) – inaczej mówiąc: stan duchowego, psychicznego i fizycznego dobrego samopoczucia – umożliwiają osobie prowadzenie aktywnego, sensownego i satysfakcjonującego życia oraz realizację jej khvarenah - ich wyższe powołanie i pełny potencjał. Dlatego też należy aktywnie budować i utrzymywać dobre samopoczucie. Brak dobrego samopoczucia może przerwać to zadanie lub stan istnienia. Zoroastryjczycy na przestrzeni wieków wypracowali podejście do leczenia i regeneracji.

Chociaż zdrowie fizyczne jest ważne, aby ludzie mogli prowadzić pełne i produktywne życie, osiągnięcie ushta nie zależy od doskonałego zdrowia tam, gdzie taki ideał nie jest możliwy. Nawet gdy dana osoba zbliża się do końca swojego fizycznego życia, celem zoroastryzmu jest podejście do takiej ewentualności w duchowym zdrowiu i ushta – spokoju i równowadze.


Zoroastryjskie koncepcje dobrego samopoczucia i uzdrawiania

Dwa aspekty istnienia i uzdrowienia
W zaratusztrianizmie byt ma aspekty duchowe (mainyu) i materialne/fizyczne (gaetha). Dlatego też, aby dobre samopoczucie lub uzdrowienie było kompletne i skuteczne, należy zająć się obydwoma aspektami. Co więcej, ponieważ egzystencja duchowa zapewnia fizyczne, duchowe dobre samopoczucie lub uzdrowienie, umożliwia ciału fizycznemu utrzymanie się lub uzdrawianie.

Uzdrowienie z perspektywy zoroastryjskiej wykracza poza szukanie fizycznego lekarstwa na konkretną chorobę lub objaw. Leczenie, zastosowanie pomocy zewnętrznej lub interwencji, pomaga w uzdrowieniu zachodzącym od wewnątrz. Lekarstwo może zapewnić środowisko do uzdrowienia. Uzdrowienie następuje, gdy organizm odwołuje się do własnych zasobów, aby przywrócić osobę do stanu sprzed choroby.

Jeśli pojawi się choroba, organizm ludzki w naturalny sposób dąży do przywrócenia zdrowia poprzez leczenie. Jeśli wystąpi brak dobrego samopoczucia psychicznego, dana osoba musi sięgnąć głębiej i skoncentrować swoje duchowe zdolności, aby wyzdrowieć. Uzdrawianie fizyczne (w tym psychiczne) i duchowe jest ze sobą powiązane, a zoroastryjskie podejście do uzdrawiania wspomaga naturalne zdolności uzdrawiania danej osoby zarówno jako jednostki, jak i członka społeczności.

Przykładem zoroastryjskiego podejścia do holistycznej promocji zdrowia i uzdrawiania jest dyscyplina haoma . Haoma stosuje naturalne lekarstwa dostarczane przez naturę, jednocześnie przywołując duchowe uzdrowienie, jakie zapewniają mantry - wersety zawarte w pismach zaratusztrianskich. Podejście to ma na celu ustanowienie harmonii i usunięcie braku równowagi pomiędzy fizycznymi i duchowymi aspektami jednostki.


Duchowe zdrowie i uzdrowienie

Duchowe zdrowie i uzdrowienie obejmuje różne aspekty: dobre samopoczucie i uzdrowienie ducha, zwiększenie duchowej siły jednostki, duchową moc mantry – starożytnej modlitwy, a także przywoływanie zewnętrznych mocy duchowych – czy to aniołów stróżów (fravashi), boskich istoty lub anioły (yazaty lub fereshtes) lub to, co niektórzy mogą nazywać mocą wszechświata.

Ten aspekt zaratusztrianizmu wymaga wiary i nie wszyscy Zoroastrianizm wyznają tę wiarę, ponieważ niektórzy uważają zdrowie i uzdrowienie poprzez modlitwę za formę przesądu. Jednakże dla ortodoksyjnych Zoroastrian, głównym narzędziem dostępu do sfery duchowej jest modlitwa – recytacja starożytnej mantry zoroastryjskiej (zobacz także naszą stronę o modlitwie o uzdrowienie ).


Dobre samopoczucie i fizyczny i uzdrawianie

Fizyczne dobre samopoczucie i uzdrowienie obejmuje fizyczne ciało osoby, a także fizyczne i materialne środki wspomagające dobre samopoczucie i uzdrowienie.

Irańczycy są znani z zamiłowania do wypoczynku na świeżym powietrzu i kontaktu z naturą. W szczególności miejscy Irańczycy i Zoroastryjczycy budowali baghy, czyli ogrody na obrzeżach miasta - sanktuaria, do których uciekali w weekendy i święta (zobacz naszą stronę o Ogrodach Perskich ). Te ogrody, a jeśli o to chodzi, każdy ogród, który może służyć jako sanktuarium, odgrywają ważną rolę w uzdrawianiu. Podobnie jak przebywanie na świeżym powietrzu – szczególnie zielone obszary z płynącymi strumieniami. Życie roślinne jest związane z ameshą spędzoną Amertat i długowiecznością.

Przed pojawieniem się świątyń – co było stosunkowo nowoczesnym rozwinięciem – kult społeczności zoroastryjskiej prowadzony był na szczytach wzgórz i wysoko na zboczach gór. Ta cecha automatycznie sprawiała, że ​​Zoroastryjczycy regularnie chodzili i wspinali się na świeżym powietrzu – o każdej porze roku. Zwykła wędrówka po pagórkowatym terenie, jeśli to możliwe, i recytowanie mantry (po cichu, jeśli to konieczne), ilekroć duch poruszy człowieka, a zwłaszcza w pobliżu zbiornika wodnego (związanego z amesha spędziła Haurvatat), będzie służyć jako substytut tradycyjnego zoroastryjskiego ćwiczyć.

Wszystkie ceremonie zoroastryjskie tradycyjnie odbywają się w pozycji siedzącej na prześcieradle rozłożonym na podłodze. Do symboliki tej praktyki należy pokora i osadzenie się – dosłownie i w przenośni – na ziemi. Ziemia kojarzy się z ameshą spędzoną Armaiti i spokojem.


Umiar

We wszystkim, co nie jest samo w sobie szkodliwe, kluczową zasadą przewodnią jest umiar i unikanie nadmiaru lub niedoboru. Przykładem zastosowania tej zasady jest spożycie wina.

Holistyczne podejście do uzdrawiania

Przywrócenie, dobrego samopoczucia  i dobre samopoczucie
Spektrum metod leczenia zalecanych przez zaratusztrianizm tworzy holistyczne i naturalne podejście do uzdrawiania. Metody te obejmują:
- duchową skuteczność i spokój mantry i towarzyszącej jej medytacji;
- zdrowotne i lecznicze właściwości roślin haoma;
- chirurgia; czystość 
- korzyści płynące z prawego, zdrowego i aktywnego życia zgodnie z ideałami amesha spędzenia ;
- połączenie z naturą w ogrodach przypominających sady;
- uzdrawiająca moc higieny osobistej;
- pielgrzymowanie (do Pirs w Yazd i Udvada w Indiach), a także życie w uczciwym i sprawiedliwym społeczeństwie bez lęku.

Podejście holistyczne obejmuje także nasz sposób życia – sposób, w jaki prowadzimy nasze życie – podejście holistyczne i zdrowe, czyli życie prowadzone zgodnie z ideałami ameshy spędzonych.


Holistyczny sposób życia - ideały Amesha Spenta

Amesha wydatki (amesha oznacza wieczne lub ponadczasowe i Speda oznacza blask, oświecenie i dobroczynność) to ideały, do których ludzie mogą aspirować (zobacz także Droga Życia  - U ludzi są to:

Vohu Mano to dobry umysł.
Asha to życie oparte na zasadach, uczciwe, dobroczynne, uporządkowane, zgodne z prawem - dla niektórych to prawość i pobożność.
Khshathra oznacza panowanie i suwerenność nad swoim życiem.
Armaiti to spokój.
Haurvatat jest holistyczny i zdrowy. To także dążenie do doskonałości we wszystkim, co robimy.
Amertat przekracza śmiertelne ograniczenia dzięki dobremu zdrowiu, przekazując duchowy płomień, czyli mainyu athra , i budując trwałego, nieśmiertelnego ducha, zjednoczone fravashi .

Vohu Mano kojarzy się ze światłem – światłem wiedzy i mądrości.
Światło – światło mentalne i fizyczne – jest pierwszym niezbędnym składnikiem dobrego samopoczucia i uzdrowienia. Asha jest kojarzona z ogniem – duchowym i doczesnym ogniem, energią ducha i ciała – niezbędnymi dla dobrego samopoczucia i uzdrowienia. Khshathra kojarzy się ze stalową determinacją, osobistą odpowiedzialnością i samodzielnością.

Z powyższego wynika, że ​​pierwsze trzy wydane ameśy dotyczą naszych myśli, słów i czynów, a także zasad przewodnich, które za nimi stoją. Kolejne trzy amesha spędzone dotyczą naszego stanu istnienia, zarówno fizycznego, jak i duchowego.

Armaiti , pierwsza część tej „drugiej fazy”, dotyczy spokoju i równowagi, będących podstawą zdrowego ducha. Jest związany z ziemią, jest uziemiony i połączony z ziemią - i z której wyrasta drzewo życia i lecznicze rośliny haoma. Haurvatat to bycie holistycznym i zdrowym, to wszystkie aspekty fizycznego i duchowego stylu życia. Kojarzona jest z wodami, które ożywiają glebę i którym w zamian haoma dodaje sił. Amertat to nieśmiertelny duch oraz długie i zdrowe życie cielesne, dopóki jesteśmy częścią tej egzystencji. Jest kojarzony z życiem roślinnym i leczniczymi roślinami haoma, w centrum których stoi Gokard , drzewo życia, dziś symbolizowane przez długowieczne drzewo cyprysowe. To właśnie w ogrodach natury i ogrodach ludzi, czyli baghach , wszystkie trzy spotykają się i gdzie człowiek może się wycofać, aby odnowić swoje ciało i ducha.

W pismach zoroastryjskich kolejną koncepcją związaną z dobrym samopoczuciem i uzdrawianiem jest Airyaman .
Werset Yasna poświęcony Airyamanowi to Y 54.1 (zwany także Airyaman Ishyo) i jest to werset następujący bezpośrednio po ostatnim wersecie Gathy (Gaty zostały skomponowane przez samego Zaratushtrę).
Koncepcja stojąca za Airyamanem przekształciła się później w yazatę – anioła opiekującego się cechami i zasadami leżącymi u podstaw tej koncepcji.
Airyaman Ishyo to mantra często recytowana wraz z Doa Tandorosti , modlitwa o dobre zdrowie i zdrowe ciało 
W tekście środkowo-perskim Dinkard 8.37.13 amesha spędzona Asha jest połączona z Airyaman, Asha jest kojarzony ze zdrowiem duchowym, podczas gdy Airyaman jest kojarzony ze zdrowiem cielesnym i haomą . W Dinkard (3.157) pod opieką Airyamana lekarz może zapewnić leczenie za pomocą roślin leczniczych należących do rodziny haoma.

[ Uwaga: Airyaman i jego wedyjski odpowiednik są tłumaczone jako „braterstwo”, jednakże słowa te są również kojarzone ze słowem aryjskim.]


Rodzaje uzdrowicieli

Odpowiadając elementom holistycznego podejścia do dobrego samopoczucia, dobrego samopoczucia, leczenia i regeneracji, pomoc zapewniają uzdrowiciele. W Yasht 3.6 wspomnianych jest pięciu uzdrowicieli, których wymienilamy poniżej (z imionami awestyjskimi / środkowoperskimi obok nich):
1. Ten, który uzdrawia dobrocią i troską (Asho-Baeshazo / Ashoo- Pezeshk ) (prawy i zdrowy tryb życia )
2. Ten, który leczy sprawiedliwie (Dato-Baeshazo / Daad-Pezeshk) (np. Dastur . Por. rozwiązywanie konfliktów ),
3. Ten, który leczy chirurgicznie (Kareto-Baeshazo / Kard-Pezeshk) 
4. Ten, który leczy roślinami (Urvaro-Baeshazo / Gyaah-Pezeshk) 
5. Ten, który leczy mantrą (Mathro-Baeshazo / Mantreh- Pezeshk

Werset dalej mówi, że „Najskuteczniejszy jest ten, który uzdrawia mantrą. Prawi, którzy pomagają odmłodzić ciało, są uzdrowicielami – tymi, którzy zapewniają regenerujące uzdrowienie”.

Wszystkie cztery aspekty uzdrawiania stały się częścią kompetencji najstarszych i najwybitniejszych mobów, czyli magów – lekarzy holistycznych, znanych w całym znanym świecie, do tego stopnia, że ​​nawet Grecy, szczycący się własnymi osiągnięciami, myśleli o skutki uzdrawiania magów uważa się za magiczne.

Uzdrowiciele przez historię

Czytamy w Piśmie Świętym, że nauka o uzdrawianiu regenerującym, która jest tak centralna dla zaratusztrianizmu, w rzeczywistości poprzedzała zaratusztrianizm, co czyni ją bardzo starożytną nauką. Yasna 9.4 stwierdza, że ​​Vivanghvant, ojciec Yimy (Króla Jamshida), był pierwszą osobą, która przygotowała roślinny sok haoma, zapewniający zdrowie i uzdrawianie. Tradycja została ostatecznie przekazana ojcu Zaratustry (R. 9.13). Pomiędzy tymi dwoma wydarzeniami Vendidad (20.2) uznaje Thritę (także Thraetaonę identyfikowaną jako legendarny król Pishdadian Feridoon) za pierwszego holistycznego lekarza.

Co więcej, za czasów Thrity zidentyfikowano wiele setek i tysięcy roślin leczniczych – skupionych wokół Gaokerena (biała roślina haoma w Pahlavi Vendidad) – i znaleziono lekarstwa na liczne dolegliwości i choroby, które powodowały przedwczesną śmierć (werset 20.4). Nieliczne dolegliwości, które można zidentyfikować, to ogólne objawy bólu, gorączki, zgnilizny i infekcji. Pozostałe informacje zostaną dla nas utracone.

Chirurgia

Do celów chirurgicznych legendarna Thrita  opracowała nóż chirurgiczny, którego „góra i dół... były pokryte złotem”* lub „którego czubek i podstawa były oprawione w złoto”.** (Złoto to metal nierdzewny lepiej nadający się do chirurgii i sterylizacji niż starożytne żelazo czy stal. Możemy przypuszczać, że złoto jest miękkie, a złota krawędź została osadzona w stalowym nożu.) [* Pahlavi Vendidad

20.3(12), tłumaczenie Martina Hauga w Essays on the Sacred Pisma Parsów 1878, s. 1. 392. ** James Darmesterer 1880. Vendidad s. 392. ** James Darmesteter 1880. Vendidad 220, przypis 6.]

W Shahnameh Ferdowsi wspomina o mobecie używającym noża z niebieskiej stali, aby dostarczyć legendarnego Rustama przez cesarskie cięcie, a jego matce Rudabeh podano leczniczy napój z mleka i roślin haoma  a wysuszoną pozostałość nałożyć na zszyty nacięcie jako opatrunek.

Werset ( dotyczy cesarskiego cięcia ) z Shahnameh brzmi:

Rada Simorgha (mitycznego gigantycznego ptaka) dla Zala:
„Przynieś sztylet z niebieskiej stali i
poszukaj znakomitego chirurga.
Najpierw uspokój kobietę winem, aby złagodzić jej ból i strach.
Następnie pozwól lekarzowi zastosuj się do jego zaleceń. 
I wyjmij lwa z jego legowiska
Przekłuwając jej talię, gdy jest nieprzytomna.
Następnie, aby zatamować krwawienie, zszyj ranę. Odłóż na bok kłopoty, troski i strach,
Natrzyj mlekiem i piżmem i rośliną, którą ci pokaże.
I wysusz je w cieniu (por. haoma).
Opatrz i namaść ranę Rudabeh i patrz, jak ożywa.

Choć każdy patrzył ze zdumieniem,
Z zranionym duchem i przekrwionymi oczami.
Sindukht, królewska pokojówka,
płakała krwawymi łzami, pytając:
„Jak niemowlę może wyjść z boku?”
Przyszedł ten o zręcznych rękach,
który oszołomił winem damę o księżycowej twarzy,
potem przekłuł jej bok, gdy była zupełnie nieprzytomna,
i obrócił główkę niemowlęcia,
Uratował jej ogromne dziecko bez obrażeń.
Nikt nie widział czegoś tak dziwnego.

Dzień i noc matka spała,
oszołomiona i nieprzytomna.
Rana na jej boku została zaszyta,
a opatrunek złagodził jej cierpienie

Odżywianie i Yin-Yang

Koncepcja yin-yang jest podobna do zoroastryjskiej koncepcji „ dwojga ” jako podstawowej cechy stworzenia. O ile w kwestiach etycznych – dobra i zła, dobra i zła – zasady przewodnie zoroastryzmu wymagają dokonania wyboru między jednym a drugim, w aspektach uzdrawiania, zdrowia, diety i odżywiania wskazania zoroastryzmu są podobne do tych sugerowanych przez yin-yang dyscyplina. W ortodoksyjnych społecznościach Yazdi lecznicze potrawy, takie jak gulasz bulionowy, przygotowywane są w celu utrzymania lub przywrócenia równowagi „gorąco” i „zimno” w organizmie. Pożywienie dzieli się na „gorące” i „zimne”, a ci, którzy znają tę tradycyjną wiedzę, polecą odpowiedni rodzaj pożywienia, aby wyleczyć daną osobę. Ta koncepcja dotyczy również leków ziołowych. Zioła są niezbędnym składnikiem wszystkich tradycyjnych irańskich potraw zoroastryjskich. Element duchowy dodaje się, gdy odmawia się modlitwę nad jedzeniem – jest to praktyka stosowana w tradycyjnych Yazdi Gahanbars i Jashnes .


Żywe świadectwo holistycznego stylu życia – mieszkańcy Meymand

Na  stronie poświęconej Maymand , wiosce troglodytów (mieszkańców jaskiń), w części poświęconej ziołom leczniczym – tradycji Haoma , zauważamy, że niektórzy mieszkańcy prowadzą półkoczowniczy tryb życia. Latem w ramach corocznego programu zabierają stada kóz i owiec na wyższe stoki w celu wypasu.
Nie było potrzeby wykonywania specjalnych ćwiczeń fizycznych – to, co nazywamy wędrówkami górskimi i biwakowaniem, było integralną częścią ich stylu życia.
Podczas gdy zwierzęta się pasą, pasterze zbierają dzikie orzechy, nasiona i zioła lecznicze, takie jak dzikie pistacje, migdały, orzechy włoskie, nasiona kminku, tymianek czarny, rozmaryn, krwawnik pospolity, kminek, malwa, jaskier, koper włoski, mięta pieprzowa, lukrecja i rukola londyńska nasionko.
Po powrocie do wsi mieszkańcy udostępniają innym zebrane zbiory ziół. Czynią to radą i wiedzą, które zioła są przydatne w utrzymaniu zdrowia, a które zwalczają określone choroby.
Jednym z takich dystrybutorów naturalnych ziół i środków jest kobieta o imieniu Salma.
W 2008 roku rodzice żyli i byli w dobrym zdrowiu. jej matka miała 97 lat, a ojciec 115 lat.
Dietą mieszkańców wsi i pasterzy Maymand jest prosty gulasz warzywny uzupełniony nabiałem, orzechami i tradycyjnym pieczywem zwanym naan.
Jajka to przysmak, a mięso je się tylko na specjalne okazje.
Podobny styl życia prowadzono w niektórych częściach Yazd. Ich styl życia – życie w bliskim kontakcie z ziemią, wspinanie się i wędrówka po zboczach, ziołowe toniki i lekarstwa w tradycji haoma, praktyki duchowe oraz prosta, zbilansowana, pożywna dieta – świadczy o skuteczności holistycznego stylu życia omawianego w te strony.


Dyscypliny uzupełniające Wellness i uzdrawiania: Joga i Tai Chi

Praktyki jogi i Tia chi są dość zgodne z zaleceniami uzdrawiania zoroastryjskiego i można je uznać za naturalne rozszerzenie holistycznych zasad uzdrawiania zoroastryjskiego, ponieważ mają one również na celu przywrócenie równowagi, harmonii i spokoju zarówno w ciele, jak i duchu.

https://heritageinstitute.com/zoroastrianism/healing/index.htm